woensdag 21 november 2007

Nederland koploper met internetgebruik

Volgens een studie die gisteren werd gepubliceerd door de European Interactive Advertising Association (EIAA) gebruiken 81% van de mensen in Nederland nu regelmatig elke week het internet; dat is een stuk boven het Europese gemiddelde.

De EIAA-studie openbaart hoe sterk het internet geïntegreerd is in het alledaagse leven.
De Belangrijkste vaststellingen voor Nederland:
  • De internetpenetratie in Nederland is de hoogste in Europa. Gemiddeld gebruiken 81% van de Nederlandse respondenten per week internet
  • Stijging van het online-percentage bij vrouwen en de leeftijdsgroep 55+
  • Internet belangrijker dan tv bij de jeugdige deelnemers
  • Internetgebruikers surfen gemiddeld 5,6 dagen per week
  • Social networking-sites (zoals Hyves) worden bezocht door 40% van de internetgebruikers.

Minder televisiekijken

Vandaag de dag besteden mensen in Nederland tussen 16 en 24 jaar 26 % meer tijd aan surfen op internet dan aan televisiekijken, en bijna 9 op 10 (88%) verklaren dat hun consumptie van andere media gedaald is als een direct gevolg van het internet.

Nederlanders tussen 16 en 24 surfen ook vaker op internet dan dat ze tv-kijken – 88% van deze jonge bevolkingsgroep gebruikt het internet tussen 5 en 7 dagen per week, terwijl slechts 78% regelmatig naar televisie kijken.

Daarnaast is ook de aanhoudende populariteit van het internet bij de leeftijdsgroep 55+ en bij vrouwen een sleutelfactor voor de online-groei in Nederland. Sinds 2006 is het aantal personen boven de 55 dat elke week gebruik maakt van het internet in Nederland met 11% gestegen. Dezelfde stijging is ook opgetreden bij vrouwen.

Top 10 van de populairste online-activiteiten in Nederland

Zoeken 93% E-mail 92% Communicatie via social networking-sites 40% Creëren en uitwisselen van inhoud 40%
Instant-messaging 36%
Muziek downloaden 35%
Radio beluisteren 28%
Tv-programma’s, films of videoclips bekijken 28%
Van gedachten wisselen in forums 24%
Films, TV-programma’s of videoclips downloaden 20% '

Ik kan niet meer zonder

'92% van alle internetgebruikers in Nederland verklaarde dat ze niet kunnen leven zonder minstens één online-activiteit. Dit bewijst hoe sterk het internet geïntegreerd is in ons dagelijks leven. Meer dan de helft (51%) van de deelnemers zei dat ze niet zouden kunnen leven zonder e-mail; dat is ver boven het Europese gemiddelde van 32%. En bijna alle Nederlands internetgebruikers (99%) geeft toe dat ze andere dingen minder vaak doen als gevolg van het internet. Bijna twee derde (62%) gebruikt andere media minder als gevolg van het internet; 42% kijkt minder TV, 20% luistert minder naar de radio en 23% leest minder vaak de krant. Dit is vooral te wijten aan het feit dat 65% van de internetgebruikers minstens één keer per maand nieuwssites bezoekt.

Ranglijst van websites die minstens één keer per maand worden bezocht

Sites van banken en financiële instellingen 75%
Nieuws 65%
Reissites 58%
Prijsvergelijkers 54%
Lokale informatie 49%
Vakantiesites 49%
Gezondheid 43%
Muziek 35%
Veilingen 34%
Huizensites 31%

Over het onderzoek

Met meer dan 7.000 ondervraagde deelnemers over heel Europa is de Europese Mediascope-studie van de EIAA één van de meest complete onderzoeken over hoe de mensen in Europa hun tijd verdelen over verschillende media en hoe de consumenten gebruik maken van het internet voor inhoud, communicatie en e-commerce. Het onderzoek werd begeleid door SPA en uitgevoerd door Synovate. Synovate is lid van de Aegis-groep. De studie omvatte 7.008 willekeurig uitgevoerde telefooninterviews met 1.000 deelnemers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en de Scandinavische staten en telkens 500 deelnemers in België en Nederland. De interviews werden gevoerd in september 2007.

>> Bron: Persbericht European Interactive Advertising Association'

redactie@http://www.winmag.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten