dinsdag 14 augustus 2007

Zoekmachines zijn vooral verkoopkanaal

Google mag dan wel de meest gebruikte zoekmachine zijn, maar dat betekent niet dat ze altijd de beste keuze is. Dat blijkt uit een onderzoek van Rob Pegoraro, de technologie-specialist van The Washington Post. Tests met bepaalde zoekwoorden gaven volgens Pegoraro aan dat concurrenten zoals Yahoo, Live Search (Microsoft) en Ask.com (IAC) geregeld met meer relevante resultaten voor de dag komen.
Vooral bij blog-zoekopdrachten blijkt Google volgens Pegoraro matig te presteren. “Google heeft met Blogger één van de grootste blogdiensten ter wereld, maar wanneer men er naar relevante bijdragen zoekt, raakt men vlug verdwaald tussen blogspam, websites die uitsluitend zijn opgezet om ongerelateerde producten of diensten te promoten,” aldus Pegoraro. “Vooral wanneer men op datum begint te zoeken om de nieuwste berichten te vinden, loopt het mis.”
Bij bepaalde zoekopdrachten waren de eerste vijf plaatsen op de Google-resultatenlijst volgens Pegoraro helemaal ingenomen door nep-sites met reclame. “Ask.com en Technorati leverden meer relevante links op dan Google,” merkte hij op. “Ook bij de video- en foto-resultaten bleken de resultaten bij Google geregeld ver af te wijken van het gezochte onderwerp.” Google blinkt volgens Pegoraro wel uit in het vinden van de recentste nieuwsverhalen.
“De zoekmachines hebben wel allemaal dezelfde neiging om zoekopdrachten vooral te interpreteren als verkoopmogelijkheden,” aldus nog Pegoraro. “Een zoekopdracht voor een bespreking van een nieuw HDTV-model leverde alleen maar links naar websites die het toestel verkochten. Besprekingen door derden waren niet terug te vinden.” (MH)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten