Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. In het onderzoek kregen mensen een 'verdrietige' of een 'neutrale' film te zien. Na afloop van de film moesten de mensen een product kopen dat ze dagelijks gebruiken, zoals een flesje water. Deze producten werden in allerlei prijsklassen aangeboden. Degenen die een verdrietige film hadden bekeken, waren bereid drie keer zoveel voor hetzelfde product te betalen.
Bovendien gaven alle deelnemers aan dat ze in hun keuze niet waren beïnvloed door het voorafgaande filmpje. Mensen zijn zich dus niet bewust van de invloed van emoties op hun koopgedrag, zo de wetenschappers in het blad Psychological Science.
Volgens de wetenschappers komt dit omdat verdrietige gevoelens aanzetten tot het minder waarderen van jezelf en je bezittingen. Je bent dan eerder bereid veel geld uit te geven om daarmee je eigenwaarde op te krikken.
redactie@gezondheidsnet.nl
Bovendien gaven alle deelnemers aan dat ze in hun keuze niet waren beïnvloed door het voorafgaande filmpje. Mensen zijn zich dus niet bewust van de invloed van emoties op hun koopgedrag, zo de wetenschappers in het blad Psychological Science.
Volgens de wetenschappers komt dit omdat verdrietige gevoelens aanzetten tot het minder waarderen van jezelf en je bezittingen. Je bent dan eerder bereid veel geld uit te geven om daarmee je eigenwaarde op te krikken.
redactie@gezondheidsnet.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten